hits
  • 21.12.2017, 17:22

- SLIK UNNGR DU STRESS I JULESTRIA


For en stressa person som meg selv skal det ikke mye til fr det bikker over. Jobb, vasking, handling, familietid, ja alt skal igrunn sjongleres i disse frjulsdagene. Spr du meg virker det umulig ikke la seg stresse...

S lenge jeg kan huske har julen vrt en hektisk tid. Jeg har ‘alltid’ jobbet i butikk, og butikkarbeid fr jul er veldig krevende. Jeg har i alle r tatt p meg for mye. Jobbet for mye, og har bare bare skullet alt annet i tillegg.

Det siste ret har jeg jobbet mye mindre enn jeg noen gang har gjort, med tanke p prosessen jeg er i med gradert ufre skingen. Ir har jeg derfor sagt til meg selv at frjulsstria(som mange kallet tiden vi er inne i), den skal ikke vinne. Jeg skal ikke la meg stresse, for egentlig har jeg ingen grunn til det. Fr den mest hektiske tiden startet hadde jeg derfor gjort meg opp en mening om hvordan ting burde vre for meg og min helse. Ulcers Collit og stress gr nemlig svrt drlig sammen. Og med mindre jobb har jeg flt at jeg har hatt en god mulighet til prve noe nytt. En ny rutine rett og slett.

Den nye rutinen har etter min egen mening vrt en suksess. Min samboer hevder han ikke har merket noe srlig forskjell p meg generelt, men jeg merker det selv. Hva jeg har gjort er egentlig ganske enkelt. S jeg tenkte dele mine 6 beste tips til hvordan en kan stresse ned. Selv om jeg jobber mindre enn mange, mener jeg nemlig at dette kan fungere like bra for alle man alle.

1. Planlegg julegaver i god tid fr det verste rushet setter igang. Jeg lovet meg selv vre ferdig med alle gaver fr 1. Desember, noe jeg klarte. Dette er veldig lett faktisk gjennomfre, og s fles det ikke s drastisk for lommeboken som nr alt kommer p en gang.

2. Ta dere god tid til slappe av. Man m ikke ndvendigvis f med seg alle julebord, familiesammenkomster, fester osv. Det er lov si nei om kroppen sier at nok er nok.

3. Legg inn lette treningskter der det skulle passe. Det blir mye god mat og ekstra hygge for de fleste, og litt lett trening hjelper s mye bde for det fysiske og psykiske. Det skal gjerne ikke mere til enn en god g-tur.

4. Pust med magen. Vi nordmenn er generelt ekstremt drlig til puste med magen, noe som ikke er bra i det hele tatt. Hvis stress er p vei til ta helt overhnd, stopp opp i fem minutter og bare pust. Hold p magen og kjenn at den fyller seg med luft og slipp den sakte ut etterp. Dette er noe jeg faktisk bruker daglig og er ekstremt effektivt.

5. Sov nok. Er nattesvnen drlig, s sov heller nr trangen er der. Dette er selvflgelig ikke optimalt, men det er bedre enn ikke sove i det hele tatt mener n jeg.

6. Sist men ikke minst senk skuldrene. Skuldre oppe under rene er absolutt ikke bra for kroppen. Dette skaper spenninger som kan gi langvarig plager i form av muskelspenninger eller lsninger.

Dette er enkle ting utfre ikke sant?

Til tross for at jeg veldig ofte stresser har dette fungert som bare den. Imorgen er det siste dag p jobb for min del, fr julestria er over og julefreden kan snike seg inn i kropp og sjel. Jeg har faktisk mer overskudd igjen, noe som gjr at jeg er litt ekstra klar for julen dette ret.

livetmitt93

21.12.2017 kl. 17:24
fine tips:)

lindahansen

21.12.2017 kl. 19:18
livetmitt93: :) <3

Heidi

21.12.2017 kl. 20:37
Fine tips

lindahansen

21.12.2017 kl. 21:04
Heidi: :) <3
lindahansen

Livet med en kronisk helsetilstand betyr veldig uforutsigbare dager. Her p bloggen vil jeg dele min hverdag og ikke minst mine interesser. For kontakt: hansen.linda88@gmail.com

Search

Bloggdesign