– SLIK UNNGÅR DU STRESS I JULESTRIA

For en stressa person som meg selv skal det ikke mye til før det bikker over. Jobb, vasking, handling, familietid, ja alt skal igrunn sjongleres i disse førjulsdagene. Spør du meg virker det umulig å ikke la seg stresse…

Så lenge jeg kan huske har julen vært en hektisk tid. Jeg har ‘alltid’ jobbet i butikk, og butikkarbeid før jul er veldig krevende. Jeg har i alle år tatt på meg for mye. Jobbet for mye, og har bare bare skullet alt annet i tillegg.

Det siste året har jeg jobbet mye mindre enn jeg noen gang har gjort, med tanke på prosessen jeg er i med gradert uføre søkingen. Iår har jeg derfor sagt til meg selv at førjulsstria(som mange kallet tiden vi er inne i), den skal ikke vinne. Jeg skal ikke la meg stresse, for egentlig har jeg ingen grunn til det. Før den mest hektiske tiden startet hadde jeg derfor gjort meg opp en mening om hvordan ting burde være for meg og min helse. Ulcerøs Collit og stress går nemlig svært dårlig sammen. Og med mindre jobb har jeg følt at jeg har hatt en god mulighet til å prøve noe nytt. En ny rutine rett og slett.

Den nye rutinen har etter min egen mening vært en suksess. Min samboer hevder han ikke har merket noe særlig forskjell på meg generelt, men jeg merker det selv. Hva jeg har gjort er egentlig ganske enkelt. Så jeg tenkte å dele mine 6 beste tips til hvordan en kan stresse ned. Selv om jeg jobber mindre enn mange, mener jeg nemlig at dette kan fungere like bra for alle man alle.

1. Planlegg julegaver i god tid før det verste rushet setter igang. Jeg lovet meg selv å være ferdig med alle gaver før 1. Desember, noe jeg klarte. Dette er veldig lett å faktisk gjennomføre, og så føles det ikke så drastisk for lommeboken som når alt kommer på en gang.

2. Ta dere god tid til å slappe av. Man må ikke nødvendigvis få med seg alle julebord, familiesammenkomster, fester osv. Det er lov å si nei om kroppen sier at nok er nok.

3. Legg inn lette treningsøkter der det skulle passe. Det blir mye god mat og ekstra hygge for de fleste, og litt lett trening hjelper så mye både for det fysiske og psykiske. Det skal gjerne ikke mere til enn en god gå-tur.

4. Pust med magen. Vi nordmenn er generelt ekstremt dårlig til å puste med magen, noe som ikke er bra i det hele tatt. Hvis stress er på vei til å ta helt overhånd, stopp opp i fem minutter og bare pust. Hold på magen og kjenn at den fyller seg med luft og slipp den sakte ut etterpå. Dette er noe jeg faktisk bruker daglig og er ekstremt effektivt.

5. Sov nok. Er nattesøvnen dårlig, så sov heller når trangen er der. Dette er selvfølgelig ikke optimalt, men det er bedre enn å ikke sove i det hele tatt mener nå jeg.

6. Sist men ikke minst senk skuldrene. Skuldre oppe under ørene er absolutt ikke bra for kroppen. Dette skaper spenninger som kan gi langvarig plager i form av muskelspenninger eller låsninger.

Dette er enkle ting å utføre ikke sant?

Til tross for at jeg veldig ofte stresser har dette fungert som bare den. Imorgen er det siste dag på jobb for min del, før julestria er over og julefreden kan snike seg inn i kropp og sjel. Jeg har faktisk mer overskudd igjen, noe som gjør at jeg er litt ekstra klar for julen dette året.

4 kommentarer

Siste innlegg